Ramblings sik tentu iger...

Alhamdulillah, dah selamat bersungkei dengan family tadik, I just realised that this year aku sik berapa gilak nak makan waktu sungkei, kenak owh?. Makan sikit jak kak ya dah kenyang, dah tua kali..kekeke..yalah bak kata mak ku, mun ekot bulan Islam dah 43 tahun umur ku cos aku dilahir 6 ramadhan. Anyway, sik kisah la janji aku sihat walafiat & dapat menjalani ibadah puasa ku dengan aman, insyallah.

I always look forward to the fasting month, why? selain daripada berpuasa, aku suka dengan suasana puasa yang datang bersamanya. Masa toklah orang berjual suntung tutok timbul bagei apa jak, ada sebuah depan rumah kamek orang kinek tok. Lom adak gik aku berbeli suntung ya, entahlah, am not really a seafood person esp when it comes to suntung. Sebulan2 posa nang terasa raminya, iboh disebut hal bazar ramadhan, ya nang antap la. Speaking of bazar ramadhan, so far I've been to only two bazaars, the first one, of course lah rah di Samarahan nak,seems that the bazaar is getting bigger from last year. Choice of food, mmmm..sik ngenak gilak dgn tekak aku, banyak gilak masak berlemak, org berjual nasi ayam penyet mengarey jak..nowadays ikan kelik goreng pun dah jadi fofular. Since keturunan bapak ku sik makan ikan kelik, ikan sembilang or ikan patin siklah aku lalek juak.

Bazar Stutong, mmm...actually kan dah ku round2 abis di sia, I don't see anything special at all, almost everyone is selling the same thing..boringnya...kuih-muih pun sama jak, udik2 karipap(bak kata org Sibo)udik2 cucur rodey. Since my favourite is cucur rodey, adalah ku meli sikit, tp sayangnya cucur ya keras nak mampus...kali mun tambi berjual pun bok nyaman kali nak?. No offence to sapa2 yang berkenaan ya, kadang2 aku rasa kebanyakan yang berjual di bazaar ya alang2 jak molah barang makan.

So after the 3rd visit to the bazaar, I have yet to visit any bazaar yet especially the one at Satok, ada juak kawanku ngajak pegi ngabas bazaar ramadhan di batu 8 ya, nanga rupa ..mun aku ke sia pun, aku akan carik nasik kerabu which is my favourite dish selain dari laksa penang & nasi dagang. Adalah juak ku nanga orang kita cuba berjual nasik kerabu tapi sik senyaman polah org malaya juak. Mintak maaf la adik kakak sekelian, it's fact. Kedak org Malaya molah kek lapis kita juak, giney2 pun tetap orang Sarawak jak nyaman molah. (sik semua lah but majority)

Udah gik owh..berrambling jak aku malam tok eh..mata dah ngantok walaupun aritok baruk jak kol 9:25 malam, esok dah start molah biskut order kawan-kawan.

Aku dah madah nak, mun idea ku dah datang kecor2 kedak air ujan, toklah rupanya, sik berenti, ndak alah molah posting...kekekeke

Word of the day: stoweng(lamak ku sik nengar word tok)

Comments

Popular posts from this blog

Bahasa Melano Balingian

oooo En Haris......Izzah............Ombak Rindu

Thoughts and rambles